Monday 5 November 2012

Manisnya Ukhwah Fillah kita ;')

Bismillahirahmanirahim






Assalamualaikum wbt.

Selamat sejahtera keatas kamu semuaaa :')
Dah lama saya tak update Blog.
Disebabkan exam selama 3 minggu
dan bermakna saya juga tak buka blog selama 3 minggu.
*DISIPLIN*

Alhamdulillah
dalam saya sibuk menghadapi exam,
sudah banyak perkara yang sukar saya hadapi.
But when we put ALLAH SWT first
all will gonna be easy.

So today story yang saya nak shared to you Alls
is about Ukhwah Fillah.

*Apa tu?*

Ukhwah fillah itu sebenarnya perkataan dalam bahasa Arab
makna dalam bahasa melayu
adalah boleh digelar sebagai
persahabatan.

Naam! Persahabatan.

But masih kaburkan akan apa yang saya nak sampaikan kan?

*cop! dekat gambar atas tadi ada petikan ttg Barbie ect,
 but the story not remains about that.*
*back to the story*

okay, saya tak nak tulis panjang-panjang, sebab saya tahu majoriti tak ramai yang
minat nak membaca leteran kita. And manoriti yang "Nak" dengar leteran kita.
Yedaak?

Okay let me straight to the point.


Dalam sepanjang penghijrahan saya ini
Banyak sangat suka-duka yang saya tempuhi
Then dari situ jugak saya dapat lihat
Yang mana "kawan" dan
yang mana "sahabat"

"Kawan" "Sahabat"

maksud yang samakan?
means kawan.

But apa yang saya nak tekankan dekat sini is about
apa different between Kawan dengan Sahabat yang punyai maksud yang sama tu
but berbeza dari segi pendapat dalaman or masing2.(maybe)

Kawan ini kita boleh gelar ia sebagai
kawan time senang,
kawan time banyak duit,
kawan time happy go lucky,
kawan untuk enjoy,
kawan untuk kersuka ria.

But from the details above. have we see the benefict?
means kebaikan seorang kawan?

and Sahabat.

Sahabat ini ada time senang,
sahabat ini ada time susah,
sahabat ini ada time kita sedih,
sahabat ini ada time kita sakit

And yang paling Best sahabat ini adalah
Sahabat yang sentiasa membawa kita kearah kebaikan.

Okayy~

LOOK.

Time saya menghadapi waktu susah
baru saya sedar yang saya sebenarnya ada ramai kawan.
But when kita nak mengadu
nobody want to care!

And itu adalah namanya Kawan,

But Sahabat itu berbeza.

Sahabat ini bila kita senang ataupun susah
dia tetap ada.
Dan yang paling penting is bila kita tengok muka sahabat kita tu 
hati kita rasa tenang!
Hati kita rasa makin cinta Akan Agama dan Tuhan!

MasyaAllah
Tiada yang lebih indah jika kita memiliki sesuatu ukhwah yang niat kita hanya kerana Allah

Dan saya terus terang saya sayang sahabat saya itu kerana Allah

You alls know what. when we love person sake of Allah SWT. InsyaAllah
kita akan diCintai dan Dirahmati oleh Allah SWT
Tells me kawan, tells me sahabat
Tiada apa yang lebih indah if kita dapat rasa kemanisan ukhwah tersebut.

Seriously and tulusly

If kita ada beribu kawan tak kira di myspace, facebook, twitter and all of 
laman sosial now
but can you find the best person to be your Bestfriend?
 Iaitu Seorang manusia biasa yang
 serupa seperti kita
yang setia ada bersama kita ketika susah dan senang?

 so the solution is

Carilah kedamaian hidup dengan ber ukhwah fillah dengan sesama manusia.
Carilah sahabat atau kawan yang betul-betul
boleh membawa kita kepada kecintaan ilahi!

Dears members :')


Senyuman sahabat itu tidak ternilai harganya, apatah lagi 
jika dia tersenyum sebab kita!
 SO
Anda yang menentukan sahabat masing-masing
anda ada hak untuk berkawan dan memilih kawan

Ramai yang cakap nak "kawan dunia akhirat."
Tapi erti kawan dunia akhirat itu adalah
kawan yang baik, kawan yang sentiasa membawa kita 
dan dekatkan kita dengan Allah
Dan InsyaAllah maka diaakhirat nanti kita tetap bersama sebagai sahabat.

Saya tak nak ada kawan yang happy didunia tapi bermusuhan diakhirat 
sebab tak pimpin korang kejalan Allah.
Saya tak nak. and im sure you guys also tak nak.

Kata nak masuk Jannah(syurga) sama-sama kan?
Jadi, jadilah sahabat yang memimpin diri dan sahabat masing masing
untuk mengapai redhaNya.

Dan yang penting niat kita berkawan itu kerana Allah Swt

So anda layak menentukan yang mana sahabat anda. 
Mulakan dari hari ini!

Salam sayang kasih dan cintaku buat semua 
Ukhwah fillahku yang 
berada di sekolah,
Facebook
and lovely twitter!

Moga ukhwah yang terjalin ini memberi manfaat 
buat kita diakhirat kelak.

Love you.
ASSALAMUALAIKUM :')

CREDIT TO : ANIS HANINA (RIGHT)
AND ME WAHIDA (LEFT)




written and tulusy by - wahida

4 comments:

  1. Untung saperr yg dapat sahabat mcm wahida nie... :) maybe you're the one in million...

    ReplyDelete
  2. untung2.. kalau lah saya ditemukan ngn sahabat sebegini

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah jika dapat sahabat fillah yang sebegini.. :-)

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah jika dapat sahabat fillah yang sebegini.. :-)

    ReplyDelete