Friday 5 October 2012

cabaran apabila Berhijrah

Bismillahirahmanirahim


Assalamualaikum w.b.t
Alhamdulillah kita,saya,kamu,mereka
masih hidup!
Masih dapat nak sembahyang
kepada Allah
Masih dapat menatap wajah
Mak Ayah
Masih dapat 
beribadat pada Allah
 Alhamdulillah .


> CABARAN APABILA BERHIJRAH <

Dalam konteks Hijrah
hijrah itu meluas, hijrah itu pelbagai.
Namu apa yang nak ditegaskan saya disini 
HIJRAH
HIJRAH KEJALAN ALLAH




keadaan kehidupan sebelum

kepada



kepada yang lebih tunduk kepada Pencipta.


Wahai sahabat-sahabat yang tersayang sekalian
bagi masa sedikit


*Tarik nafas dalam-dalam*
*kita nak ada sesi terapi jiwa ni*
ambil masa kamu.
ambil masa 2 atau 3 minit. tarik nafas jer

*Done?*
Apa tujuan saya suruh anda buat ni ?
tujuannya tak ada apa-apa pun
cuma nak bagi perjalanan darah anda lancar je
bila lancar 
minda senang nak tangkap apa-apa
maklumat yang hendak disampaikan.
Kan ?
 Alhamdulillah
 tapi bagi orang yang betul nak berhijrah ke jalan 
ALLAH
dia pasti dah menangis atau mengalirkan Air Mata
Tatkala menarik nafas tadi.

WHY?
SEBAB
dia merasa sangat bersyukur yang pada saat itu
dia sedang merasai nikmat kehidupan yang dikurniakan oleh Allah
Allah masih bagi dia ruang,
Allah masih bagi kesempatan untuk hirup udaraNYA
walaupun kamu ni hanya Penumpang 
yang Tak Tau Bersyukur di BumiNya

Jujurlah wahai sahabat.
kita sebagai Remaja memang sedang mencari identiti diri
kita remaja memang nak cuba semua 
nikmat hidup
kita memang nak rasa life yang enjoy
or apa-apa je yang rasa nak dibuat
kita buat.



But sedarkah kamu ?
dalam kamu meniti arus kehidupan sebagai remaja
kamu sedang menentukan
langkah kehidupan kamu dialam Dewasa kelak!

*you guys faham or not?*

contoh.
jika dizaman remaja kamu dah cuba merokok
bila dah besar pasti kamu sudah sebati dengan rokok
pasti kamu dah tegar dengan rokok.

jika dizaman remaja kamu dah suka "hangout"
dari pagi pukul 10 sampai 7 malam
tak mustahil dizaman dewasa yang kamu 
akan keluar sehari suntuk

jika dari remaja kamu memang suka bercouple
tak mustahil dizaman dewasa kamu
boleh menjadi 
seorang yang "playboy"
"paygirl" kaki duit or apa-apa yang kamu dah rasakan
tak ada doa bagi kamu.

semua itu tak mustahil.
once bila kamu dah start di alam remaja dengan 
life yang penuh dosa dan noda
tak mustahil dihayat dewasa kelak
kamu makin menjadi rosak

kamu nak ker?
kamu nak life kamu ketika remaja ini
menjadi pendorong kepada kehidupan kamu di alam dewasa kelak?
 Lahawla wala.

*TEPUK DADA TANYA IMAN*


YA ALLAH :')

Now baru saya mulakan tentang cabaran apa yang akan berlaku apabila kita berhijrah nanti !
KISAH 1#


Dulu aku ada ramai kawan. kawan yang memang enjoy dengan saya, kami selau hangout. lepak JJ , sogo, Pavillion, Parade and mana-mana port yang memang superb gila untuk lepak. memang enjoy la kan. ! pergaulan pun bebas. apa kita nak semua kita bole buat! warghhhh enjoy bhai ! lu tak rasa lu tak tau !

but waktu bulan puasa lepas, 
aku ikut kawan pergi masjid, solat terawih. 
ehh lu ingat bdk jj tak gi masjid ker? pergi ar!
sembahyang berapa rakaat lepas tu blah jerla,
bagi tau awek pakwe. 
*bie , i nak pergi masjid solat terawih nie,
habis terawih i msj u balik tau, jgn nakal2
bie pg solat jugak tau! LOVE YOU ! muahhxhh*

pergh! cakap dekat awek pakwe . mcm semut pijak pun tak mati !
lepas tu , belum habis terawih dah pergi luar lepak depan masjid 
lepas tu rokok sebatang.

Standart la kan?

but entah macam mana itu kegiatan aku berapa hari lepas time bulan ramadhan tu
but bila aku ikut kawan aku yang baik. yang memang budak masjid ni
aku jadi terikut dengan diorang!

Gila! 
but itu hakikat nya !

Alhamdulillah. bila aku dengar tazkirah pendek ustaz. memang aku terasa
ustaz cakap pasal remaja.
ustaz kata

"wahai remaja
kamu baru setahun jagung,
belum kenal dunia.
belum tahu tentang dunia,
yang kamu mengerti adalah pergi balik sekolah
lapar makan,
kenyang tidur . lepas tu main, couple."


Ya Allah.
 bunyi memang mcm tak ada lah menarik sangat
boring boring! bosan bosan!
But kalau kamu dengar betapa merintih nya suara ustaz itu
betapa sedih nya nada suara ustaz itu
yang seakan-akan 
menangis suruh remaja sedar.
 aku oandang kiri kanan
aku tengok "kawan" aku yang lain semua tunduk menangis,
aku pelik!
why ?
diorang tepuk bahu dan berkata. 
"insaflah sahabat.kamI tak mahu kamu membenci kami diakhirat kelak kerana kami 
tak membimbing kamu kejalan Allah !
kasihan kami.
Dosa kami yang lepas tak tertanggung
inikan lagi nak tanggung dosa kerana tak mendidik mu wahai sahabat! tolong kami"

takut aku dengan mereka. dan ketika waktu balik, aku menangis,
aku terfikir
"ya Allah, apa yang aku dah buat!
aku dah menyusahkan sahabat aku yang lain dalam diam
tanpa aku sedari! ampuni aku ya Allah"

start dari itu aku berubah!




TENANG SANGAT !
 AKU BERTAUBAT DENGAN PENUH PENGHARAPAN! 
TAUBAT NASUHA

dan antara cabaran selepas aku berhijrah.
Kawan yang dulu ,
time rapat dengan aku semakin menjauh.
kawan yang ada time aku happy
kini tinggalkan aku

mereka hina, kutuk aku bajet alim
dan sebagainya!

Namun aku tahu ini ujian Allah
Allah nak uji sejauh mana keimanan 
aku kepada NYA
dan mula dari itu, aku tak peduli lagi!
" Biar orang berkata sejuta
nista tentang kita
nanti lama-kelamaan apabila 
mereka penat, mereka akan berhenti jua.
dan diri kita teruskan beriman dan beribadat kepada ALLAH"



"LA TAHZAN. INNALLAHA MA'ANA"
"JANGAN BERSEDIH. ALLAH ADA BERSAMAMU"


Memang aku sedih. 
sebab teman rapat yang kaki enjoy macam aku dulu
telah pergi tinggalkan aku
tapi aku yakin dengan janji Allah! janji Allah itu pasti
kerana apabila kita meninggalkan laranganNya
dengan Hati yang ikhlas maka banyak Ganjaran yang akan diberinya
nanti !



jadi jangan risau apabila kamu hendak berhijrah jalan Allah
InsyaAllah ! Allah akan mengutuskan insan-insan yang terbaik dalam hidup kita
untuk support kita
untuk sentiasa didik kita
 jangan takut
jangan rasa "hilang hot aku nanti
dekat fb dgn twitter!nti hilang hot aku!"
jangan fikir macam itu! Allah sedang perhatikan kamu! kamu tak malu ke pada Allah! ?

Pulanglah sayang! pulang lah kejalan Allah!
pintu taubatnya masih terbuka luas.
pulanglah Sayang! pulanglah kejalan Allah! ingat Allah ! 



begitulah kisah nya.
kita yang hidup ni hanya sementara!
ingat lah ALLAH !
Dia mencipta kamu. dan dia berhak mengambil kamu semula

SEDARLAH DIRI !

ALLAHU :')


SELAMAT BERHIJRAH SAHABATKU ! 

AKU , MEREKA, DAN KAMI ADA BERSAMA MU !




ALLAHUAKBAR
LAAILAHILALLAH

by wahida :')

No comments:

Post a Comment