Thursday 4 October 2012

Nak Jadi Terbaik Diantara Yang Terbaik





Bismilahirahmanirahim




Assalamualaikum.Alhamdulilah, harini kita masih lagi diberi kesempatan ruang dan Nafas untuk terus hidup dan beribadat untuk Allah, Alhamdulillah. Segala puji hanya bagi Allah. first saya nak bagitahu yang ini adalah  saya Wahida. Saya nak menceritakan pula bagaimana kisah saya seperti mana sahabat saya Anis tu <3 if sahabat saya bercerita tentang kisah penghijrahan dia, mesti saya pun ada jugakkan. saya ni bukan budak baik, jangan pernah label saya Alim . saya pun pernah buat silap.



Kami label zaman kami(saya dgn anis) yang dulu adalah zaman jahil. JAHIL? 

Yea . semua orang tahu apa itu jahilkan? jahil ada yang gelar "bodoh" ada yang gelar "tak tahu apapa"

Dulu , saya seorang perempuan yang kalau nak diikutkan pada pandangan orang yang "kurang didikan" adalah sebagai sahabat mereka. Maksud saya, dulu saya jenis yang happy go lucky. saya jenis yang suka music, love hiburan sana sini, suka Couple.But mungkin kisah saya tak seteruk sahabat saya, nanti sahabat saya talk detail ttg life dia. and uolls can compare antara life saya dgn dia. But teruk la jugak sebab dulu pasal aurat ni saya tak ambil kisah. Saya pakai tudung tapi asal nampak cantik enough. But pasal jarang or terdedah sana sini, saya buat bodoh je. "JAHIL" kan ?


But macam mana saya boleh jatuh nak berubah nie? guest what? saya kalau nak diikiutkan dari dulu, saya pernah berubah. untuk jadi yang baik, "solehah" but semua tu macam "Hangat-hangat Tahi Ayam" saya berubah kejap je, beli baju Muslimah la, apa lah, but tu semua kejap jer, Mula-mula sembahyang sebab terfikir bila saya dah baligh. dosa saya tanggung sendiri, jadi saya tak nak dosa, so saya sembahyang. tapi lama kelamaan , saya hanyut balik sebab saya tak ada siapa siapa yang sentisa bagi sokongan. kawan, semua tak ada. and that time Anis si sahabat saya ni pun adalah teman KEJAHILAN SAYA . and saya pun berbalik kepada asal. jadi budak gedik. yang "batak hots" dekat fb. posted gambar sebab nak like. "Hati kotor" itu adalah saya.



But macam mana tiba-tiba saya berubah jadi baik ni? first. saya terangkan.


waktu form 2, saya berazam nak jadi solehah. but tak jadi. form 3 berazam jugak, tapi tak jadi. form 4 pun berazam, tapi pada awal mcm tak menjadi. until Ramadhan lepas, tahun ini . 2012. saya mengutuskan untuk berhijrah, dan at the same time, my best pals. my best partner Anis pun nak berubah, so kami decide untuk berubah, berubah dari segi penampilan and percakapan. But mesti nak tahu macam mana boleh terdetik nak berubah kan ? "Pokok tak akan bergoyang jika tidak ditiup angin" ada kisah nya. tapi saya kisahkan ttg sebab penghiahan saya, ttg Anis, sahabat saya ni. maybe dia akan explain nanti. Lebh afdal juga tuan badan yang bercerita kan ? :)



okay so. Macam ni. one days dibulan puasa, saya kelaparan sambil menunggu berbuka, apa kita akan buat? of course la tidur or online untuk tahan rasa lapar right ? so disebabkan bosan, saya pun stalk fb seorang syabab ni. dalam hati just ak tengok posted dia. And guest what? Tiba-tiba hati saya seakan akan tertarik nak pergi baca setiap posted dia. Posted dia teramat bermanfaat. Sumpah. itu adalah fb pertama yang berunsurkan dakwah yang terbaik pernah saya subcsribe. so saya baca, then baca punya baca, saya jadi JATUH CINTA ! saya jatuh cinta pada ISLAM. selama ni saya tak sedar yang agama ISLAM itu INDAH ! Saya selalu tengok islam indah, but sikit pun tak masuk jiwa saya. tapi tak tahu kenapa that time, hati saya bagai nak lahirkan perasaan baru. Dan start dari hari itu, saya decide untuk terus mengikuti Si Syabab tu dalam diam, Syabab tu selalu cakap yang dia ni tak baik la , apalah, but dia tak sedar dalam diam ada yang telah menitiskan air mata untuk menginsafkan diri. 



And , start from hari tu, saya nak berubah, saya nak berazam balik. Nak berniat balik jadi solehah. tapi saya takut, saya tak ada kawan. dan sampai satu tahap dimana Allah mempermudahkan urusan saya. Saya selalu dengar kalau kita nak berubah jadi baik. Malaikat akan mengaminkan doa kita ! Sungguh ! lagi-lagi pada waktu itu adalah bulan Puasa ! So bayangkan betapa Barakah nya bulan itu. Saya berazam nak berubah. kali ni sungguh ! Tak nak " taik ayam" lagi. Dan pada waktu itu , saya banyak research , belajar islam dgn lebh mendalam. saya nak jadi muslimah. nak jadi wanita remaja yang solehah. saya nak jadi hambanya yang bertaqwa! dan tiba pada suatu saat yang saya jugak dapat tahu bahawa Anis nak berubah, kami berhasrat untuk berubah sama-sama, kami rahsiakan semua ni dari kawan- kawan yang lain. Disaat tu, saya mula terfikir, "Aku berubah ni kerana Allah SWT ke atau kerana si Syabab tu?" aku muhasabah diri dengan panjang pada malam terakhir ramadhan itu. Disaat tu, ramadhan dah nak pergi, dah nak dekat maghrib, aku duduk diam dalam bilik dan berfikir. "Namun tak tahu kenapa, since from that, aku menangis, aku menyesal, aku nak berubah, aku nak bertaubat! Aku cuma berfikir yang si Syabab itu hanyalah utusan tuhan, seorang hamba Allah yang diutuskan untuk menyedarkan aku. Jadi aku pun berfikir aku  berubah hanya untuk Allah. dan AKU CINTA PADAMU YA ALLAH. apabila ayat itu terlafaz dari bibir . dan jauh disudut hati. Aku termanggu dan menangis kembali." hari semakin gelap, dan disaat azan maghrib berkumandang dan jatuh lah tarikh itu pada 1 syawal. aku kembali menangis, dan telahpun meninggalkan bulan Ramadhan yang penuh dengan tragidis iman dan menguji taqwa ku.




"Cukuplah hanya Allah dihati, dia memudahkan segalanya." kalau kamu nak berubah kawan. berubah lah, jika ada rasa dihati nak berubah teruskan berubah, jangan tunggu.



INGAT ! 



HIDAYAH ITU BUKAN DINANTI. TAPI DICARI .



so bermula lah kisah ku untuk menjadi terbaik diantara yang terbaik . 






3 comments:

  1. wah...terharu saya baca kak...semoga akak akan terus berada di jalanNya..saya akan doakan yg terbaik buat akak...ketahuilah Allah suka akan org yg sentiasa bertaubat.. :')

    ReplyDelete
  2. Allah maha besar, segala puji hanya bagi Allah, terima kasih sayang :) doa kan akak agar sentiasa Istiqamah. Aamiin :)

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah .. sy rasa terharu n bangga dgn nawaitu akak utk berubah ke arah kebaikan .. sy terharu utk mngikuti jejak akak tp ada saja halangan yg menimpa mgkin kerana hati kan ? tp sy rasa sy yg masih perlu bnyk muhasabah diri dan mengubah diri ke jalan yang diredhai Allah .. namun sy masih brdoa utk terus mmcari hidayah Allah ..

    ReplyDelete